#Zwartepiet terug in de winkel! Waar blijft het consumentenverzet?

P1460834

Door Joost Niemöller

Wie toegeeft aan het verdwijnen van Zwarte Piet, geeft toe aan de aantijgingen van de door de media op het schild gehesen Quinsy Gario dat Nederland een racistisch land is. Winkels die hun Zwarte Piet uit het assortiment halen, bevestigen dat. Ze laten zich ringeloren door een klein groepje beroepsprovocateurs.

En nu mijn vraag: Waarom worden die winkels niet massaal geboycot?

Het is toch zo duidelijk als wat: Het Sinterklaasfeest is een kinderfeestje, waarbij een rollenspel wordt gedaan. Net als bij carnaval. In zo’n rollenspel worden karikaturen neergezet. In een cartoon gebeurt ook zoiets. In een ontspannen samenleving is een ontspannen rollenspel mogelijk. Wanneer bepaalde rollen verboden worden, zoals de rol van Mohammed of de rol van Zwarte Piet, verdwijnt het spel uit de samenleving en wordt de samenleving grimmig.

Het gaat dus niet om de kleur van Zwarte Piet. Het gaat om de cultuur zelf, die de spelende, en relativerende, mens vrij maakt. Het spel maakt het individu.

De grote historicus Huizinga schreef ooit een prachtig boek over het spel als centraal punt binnen de cultuur.

Huizinga. Kom er nog maar eens om bij Pauw.

We zijn al veel van onze culturele vrijheid verloren. In cartoons kunnen blanke tokkies met dikke buiken en trainingspakken zonder probleem afgebeeld worden als PVV-ers, maar wie een dikke, luie Surinamers zou afbeelden in een cartoon, heeft zijn laatste cartoon erop zitten. Want over blanken mag je lachen. Maar over zwarten mogen alleen zwarten lachen. En over Mohammed mag helemaal niemand meer lachen.

Waar het natuurlijk allemaal om draait is de intentie. Wie een cartoon maakt van een gierige jood met een lange neus, kan dat doen om joden te vernederen. Het is lastig genoeg om die intentie vast te stellen, maar als dat is gebeurd, mag een rechter zo’n cartoon verbieden. Van die intentie is er bij Zwarte Piet nooit sprake geweest. Met het terugtrekken van Zwarte Piet uit de openbare ruimte wordt er met terugwerkende kracht schuld bekend en dichten we onszelf intenties toe die we nooit gehad hebben. We vernietigen het spel. En daarmee vernietigen we de cultuur. En dus onszelf….

Lees verder>>>

Bron: De Nieuwe Realist

joost-niemc3b6ller2

2 gedachtes over “#Zwartepiet terug in de winkel! Waar blijft het consumentenverzet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s