‘Incassobureaus bedreigen en bedriegen consumenten regelmatig’

De NVI noemt de conclusies 'verontrustend'

De NVI noemt de conclusies ‘verontrustend’  😉

Consumenten worden regelmatig gedupeerd door incassobureaus met onduidelijke of onterechte rekeningen. De consument wordt regelmatig op ontoelaatbare wijze onder druk gezet deze te betalen.

Dat meldt Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van een onderzoek naar de incassosector. De organisatie kreeg aanwijzingen dat een grote groep regelmatig problemen ondervindt met incassobureaus.

De ACM constateert dat consumenten met drie veelvoorkomende problemen te maken hebben. Ze worden onder meer geconfronteerd met onterechte vorderingen zoals vervolgzendingen waarmee niet is ingestemd. De consument wordt onder druk gezet de rekening snel te betalen.

Dreigementen

Het onder druk zetten van de incassobedrijven gebeurt in 8 procent van de gevallen op ontoelaatbare wijze. Het gaat hierbij om dreigingen als beslaglegging op de bankrekening of gedwongen verkoop van de inboedel. Incassobureaus hebben niet de bevoegdheden om met dat soort maatregelen druk uit te oefenen.

Ook worden de gestuurde rekeningen regelmatig als onduidelijk ervaren. De ACM constateert ook dat incassobureaus vaak onterecht extra kosten in rekening brengen en deze niet specificeren, waardoor ze niet te controleren zijn voor de consument.

Lees verder>>>

Bron: Elsevier

elsevier

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s